Media

Messut netissä – mistä on kyse?

Keväällä 2020, kun kaikki tapahtumat peruttiin, laitoimme yrittäjäporukalla pystyyn Kässämessut netissä -verkkotapahtuman. Tapahtuma sai suuren suosion ja tavoitti jo ensimmäisten messujen aikana yli puoli miljoona kuluttajaa somessa. Seitsemän tapahtuman jälkeen Kässämessujen Messuhalli-ryhmässä on jo yli 66 000 ihmistä ja verkkosivuilla on ollut kävijöitä kymmeniätuhansia. Videot ja liveohjelmat ovat tavoittaneet suuren määrän yleisöä ja koko tapahtumasta on tullut tunnettu. Ja mikä tärkeintä, yritykset ovat saaneet myyntiä tänä poikkeuksellisena aikana.

Kässämessut saivat rinnalleen Ruokamessut netissä, kun ensimmäiset virtuaaliset ruokamessut järjestettiin lokakuussa 2020. Ruokamessut netissä kokoavat saman katon alle virtuaaliseen messuhalliin ruokatuottajia, herkkuja, leipomotuotteita, juomia, joululahjoja ja ruokaan liittyviä palveluita. Ruokamessut netissä on nyt järjestetty kahdesti.

Miksi osallistua virtuaalimessuille?

Kässämessut on ollut erittäin suosittu ja myynnillisesti todella hyvä, jopa loistava. Monet yritykset ovat päässeet tapahtumassa keskikokoisten tai jopa isojen messujen myynnin tasolle. Viikonlopun aikana yritysten verkkosivuilla käyneistä jopa 70 % on ollut uusia asiakkaita, joten tapahtumassa on hyvä mahdollisuus tavoittaa asiakkaita.

Virtuaalisessa tapahtumassa tavoittaa asiakkaita sijainnista riippumatta. Verkko antaa mahdollisuudet kaupankäyntiin myös niille, jotka eivät tavallisille messuille pääse osallistumaan.

Facebook-ryhmässä syntyy myös aivan eri tavalla vuorovaikutusta kuin pelkkää livelähetystä katsomalla tai verkkosivua selaamalla. Asiakkaat voivat kommentoida sisältöä ja esittää kysymyksiä, ja myyjät voivat niihin suoraan vastata. Messuille osallistuvat myös kommentoivat toistensa viesteihin ja antavat toisilleen vinkkejä. Livelähetyksiä voi kommentoida, niihin voi kutsua ihmisiä ympäri maailmaa, ja niissä voi esittää kysymyksiä ja saada aikaan keskustelua. Messuilla monille tärkeää on samanhenkisten ihmisten kohtaaminen, ja tätä yhteenkuuluvuutta ryhmä luo paremmin kuin pelkkä yksisuuntainen lähetys.
80000
Jäsentä Facebook-ryhmässä
n. 200000
Tavoitettua ihmistä jo ensimmäisen tapahtuman aikana
0
Verkkosivujen kävijät/pv
  • Ensimmäiset Kässämessut järjestettiin 27.-29.3.2020
  • Ennen ensimmäisiä messuja verkkosivuilla kävi 5000–10 000 kävijää päivittäin, ja messujen aikana päivittäin noin 20 000.
  • Facebook-ryhmässä oli ensimmäisten messujen aikaan noin 44 000 jäsentä (joista aktiivisia messujen aikana 39 000), 2. messujen aikaan noin 52 000 jäsentä (joista aktiivia 40 000) ja 3. messujen aikaan 58 000 jäsentä (joista aktiivisia 49 000).
  • Kässämessut ovat tavoittaneet jokaisessa tapahtumassa Facebookin kautta lähes 500 000 ihmistä.
  • Ensimmäisten messujen jälkeen tehtiin kysely, jossa yli puolet myyjistä kertoi päässeensä tavoitemyyntiin ja 17 % alitti tavoitteensa. Lopuilla ei ollut myyntitavoitteita mihin verrata.
  • Yli 70 % kertoi tavoittaneensa pääosin uusia asiakkaita.

Missä messut siis tapahtuvat?

Messujen tapahtumapaikkana on verkkosivusto ja Facebookin Messuhalli-ryhmä. Mukana olevat yritykset jaetaan tuotteiden mukaan eri tuoteryhmiin, jotka esitellään verkkosivulla ja Facebookin Messuhalli-ryhmässä.

Verkkosivuille tulee yritysten esittelyt ja ohjelma. Yritysten omalle sivulle tulee esittelykuvia, tekstiä, oma ohjelma, tarjoukset sekä tuotekuvia.

Facebookin Messuhalli-ryhmässä jokainen yritys julkaisee omat kuvansa ja tarjouksensa viikonlopun aikana. Lisäksi ryhmässä lähetetään tapahtuman ohjelma liveinä ja videoina.

Olemme kokeneet Facebookin toimivaksi alustaksi, sillä ryhmässä asiakkaat voivat toisaalta selata ryhmän sisältöä, mutta postaukset ryhmästä nousevat myös heidän omaan feediinsä. Silloin on helpompi löytää uusia kiinnostavia yrityksiä kuin pelkästään yrityksiä verkkosivustolta selaamalla.

Miten virtuaalimessuista tuli menestys?

Käsityöalalla messuista tuli todellinen ilmiö, sillä niin moni lähti mukaan ja tapahtumaa tehtiin porukalla yhdessä.

Jokaisen yrityksen panos on tärkeä, ja yhdessä saatiin luotua jotain koko alaa hyödyttävää ja liiketoimintaa tukevaa pöhinää. Tapahtuma vaatii yrityksiltä paljon omaa aktiivisuutta somekanavissa, mutta sillä on mahdollisuus saada iso näkyvyys, kerätä paljon uusia seuraajia ja ohjata asiakkaita omaan verkkokauppaan tai muihin myyntikanaviin. Nyt on mahdollisuus olla luomassa jotain uutta ja kestävää, tulevaisuutta kohti menevää tapahtumaa.

Virtual Events Finlandin messutiimi

Anniina Isokangas, PaaPii Design
Jenni Sundberg, Nuppu Print Company
Kreetta Ahonen, Vinkee ja Meggua
Anne ja Antti Nenonen, Paapo
Sari Klink, Pipoiksi

Lisätietoja:
Kreetta Ahonen 050 412 6931
[email protected]